Měnit, nebo neměnit olej v automatu? Na toto téma se dlouho sváděly dlouhé diskuze. Nicméně dnes už převažuje názor, že výměny oleje jsou velmi důležité i v automatech, nejen v motoru. Ostatně nedává smysl, aby se motorový olej měnil a převodový olej ne. Každý olej se opotřebuje. Olej automatických převodovek bývá hodně zatěžovaný, přepalovaný a jeho opotřebení je značné. Žádný doživotní olej neexistuje.
Po technické stránce je zdokumentované, že většina vypouštěných olejů z převodovek je silně přepálená a hodně černá. Přitom nový olej bývá většinou průhledný, nebo lehce nazelenalý, ale vždy čistý, bez usazenin a spálenin. Proto je vhodné měnit olej v převodovce pravidelně, abyste předešli poruchám. Navíc je důležité vyměnit i filtr oleje automatické převodovky, na to se také často zapomíná. Olej převodovky se má měnit ideálně každých 60 000 km. Cena výměny oleje v převodovce se pohybuje dle množství a typu oleje i filtru obvykle od 6 000 do 12 000 korun.
Nevýhodou je, že výměna oleje v automatu je poměrně složitý úkon, který většina běžných servisů nezvládne, protože je k tomu potřeba speciální vybavení. Hlavně strojová automatická plnička a letité know-how, které si lidé od převodovek drží mezi sebou. Rozhodně nedoporučujeme svěřit výměnu oleje převodovky někomu v garáži. Specializované servisy na převodovky už jsou snadno dostupné.
Součástí správné výměny oleje v převodovce je takzvaný proplach převodovky, což je nejdůležitější část při výměně oleje. Automatická plnička totiž dokáže ze systému vytlačit všechen starý olej a pak nadávkovat nový. Zatímco bez plničky nikdy nevytlačíte celou olejovou náplň a při pouhém vypuštění přes výpustný šroub olejové vany vyteče maximálně polovina náplně, zbytek zůstane v měniči, chladiči a zbytku systému.